El Desenvolupament de la Identitat Personal i el Desenvolupament del Llenguatge

Publicat el 13/02/2015 | 0 comentaris

El Desenvolupament de la Identitat Personal i el Desenvolupament del Llenguatge

Identitat és el conjunt de trets propis d’un individu o d’una col · lectivitat que els caracteritzen enfront dels altres . Si aquest concepte l’apliquem a la persona , arribem a la definició que IDENTITAT PERSONAL és la consciència que una persona té de ser ella mateixa i diferent de les altres .

En la mesura que el nen es va diferenciant del món exterior va construint la seva pròpia identitat . Si bé l’etapa que va dels 3 als 6 anys és la més significativa en la construcció de la identitat de la persona , es pot dir que aquest procés comença des del mateix moment del naixement .

El nen es diferencia dels altres mitjançant l’oposició cap gran part de les propostes que les persones li ofereixen . Aquest és un camí natural cap a la identitat , el nostre paper com a adults és el d’orientar i controlar aquest camí . Que un nen vulgui ser diferent als que l’envolten , no constitueix un problema , més aviat és una necessitat de l’ésser humà . Quan parlem d’orientar i controlar ens referim a crear un clima de seguretat , de relacions de qualitat entre l’adult i els nens , de valoració i confiança de l’adult en les capacitats del nen . També de la interacció dels nens amb les persones que l’envolten , amb les que establirà relacions de diferents tipus. Tot això té un paper fonamental en la construcció de la identitat i d’una imatge positiva i ajustada de si mateix .

La vida del nadó , es redueix gairebé exclusivament a reaccions emotives . Aquestes emocions es troben lligades , en els quatre primers mesos , fonamentalment a sensacions orgàniques : gana, set , satisfacció de la gana … A poc a poc comencen també les emocions lligades al sentir sensorial íntimament relacionades amb el cos i degudes a estímuls exteriors : experiències del tacte , visuals , olfactives . Totes aquestes vivències afectives tenen un caràcter vital , serveixen per a la conservació immediata de la vida .

A mesura que el nen i la nena distingeixen els objectes que l’envolten serà capaç d’establir amb ells relacions . En els tres primers anys de vida , evoluciona des d’un coneixement de les persones ( en el segon trimestre de vida , a un reconeixement de si ) , ( 18-24 mesos els nens reconeixen la seva imatge i comencen a usar els pronoms personals ) , per arribar a l’adquisició del rol sexual ( als tres anys usen el coneixement de la identitat sexual i de gènere ) .

Com CONSELLS PRÀCTICS podem seguir les recomanacions del professor GERARDO CASTELL CEBALLOS del Departament d’Educació de la Universitat de Navarra que ens indica el següent :

- No hem lloar els fills sistemàticament , independentment de la seva conducta . Lloarem i elogiaremos aquelles conductes que mostrin esforç i consideració als altres i no deixarem passar aquelles que denoten deixadesa o falta de respecte cap a les persones i coses .

- No renunciarem a plantejar a un fill un tema de discussió per evitar un possible conflicte o enuig .

- Quan els seus actes o paraules ens semblin inadequats haurem de qüestionar i criticar encara que es mostrin contrariats . Hem d’evitar que un fill se senti culpable o avergonyit , però ha d’aprendre a assumir les seves responsabilitats i respondre dels seus actes .

- La tolerància total o el “tot val” en nom de l’espontaneïtat dels fills tindran conseqüències negatives en el desenvolupament de la seva identitat personal .

El desenvolupament del Llenguatge

El nen neix dins d’una família que ve a ser el seu primer grup social, dins d’ell aprendrà a intercanviar no només significats sinó també sentiments , sensacions i emocions . El desenvolupament del llenguatge implica molts aspectes :

- El cognitiu , a nivell de l’escorç cerebral , on es rep , processa i elabora la informació i on es posen en marxa processos com l’atenció i la memòria
- El soci – afectiu, perquè el llenguatge implica comunicar-se amb altres persones
- L’auditiu , per una percepció i comprensió adequada
- El motor , per a l’articulació dels sons i l’adequada expressió verbal .

A més , el desenvolupament del llenguatge i de la parla , requereix d’ unes aptituds sensorials i perceptives bàsiques :

- Les aptituds sensorials es refereixen a la facultat de veure , sentir , tocar , agradar o olorar objectes i persones de l’entorn .
- Les aptituds perceptives tenen a veure amb la capacitat de donar significat a les sensacions que es reben .

Són molts els factors que cal ” estimular “ en aquesta àrea del desenvolupament . No perquè el nen no parli , vol dir que no està evolucionant en el seu desenvolupament del llenguatge . Mentre arriba la capacitat fono- articulatòria necessària per expressar hem d’estimular tant la parla com la resta d’aspectes que hem esmentat.

La comunicació , en el sentit més ampli de la paraula , comença ja des del mateix moment del seu naixement . El nadó té la capacitat de comunicar-se, de percebre els estímuls auditius , de plorar , gemegar i , finalment , produir sons que tenen valor de comunicació i que equivalen a manifestacions dels seus desitjos , expectatives i sensacions , passa, per tant, d’una forma global d’expressió i de comunicació (en la qual participa tot el cos ) a una forma diferenciada que recorre a l’activitat vocal , sobre un fons d’expressió i comunicació gestual que impliquen l’inici de la comprensió verbal .

Aspectes que poden afavorir o retardar l’aparició de la parla en les nenes i els nens:

L’aspecte més important el constitueix la interacció entre l’adult i el nen / a ja crea en aquest el desig per comunicar-se i , alhora , constitueix un model a imitar .

- Aprofiteu els intents de comunicació en les rutines diàries (bany , menjar , … ) .
- Presentar un model correcte d’articulació del llenguatge , d’expressió i fàcil de comprendre i imitar . Corregiu sempre les produccions errònies del nen , però pronunciándole només la paraula o frase correcta . No atabalar amb contínues correccions .
- Fomentadle la necessitat de demanar i demanar els objectes , no us anticipeu a les seves necessitats . De vegades es ” s’embussen ” en parlar . Això no constitueix un problema . Doneu-li temps perquè s’expressi . Tingueu paciència, que se senti escoltat . Pregunteu perquè aclareixi els seus conceptes
- Procureu llegir cada dia, utilitzant contes , històries d’invenció pròpia o de tradició oral . Sigues expressiu , utilitza gestos._El / la nen / a necessita oportunitats i temps per expressar-se per si mateix, que ell contesti , no els adults per él._
- Posi al seu abast làmines , llibres , fullets i revistes perquè identifiqui dibuixos o representacions d’objectes coneguts .
- Facilite-li col · leccions d’objectes en els quals pugui indicar : un, molts , el gran, el petit , dins , fora, amunt, avall … segons li vagi demanant .

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>