La importància de l´Educació Emocional

Publicat el 03/01/2013 | 0 comentaris

La importància de l´Educació Emocional

Les emocions ens acompanyen des del naixement. En un primer moment les emocions, com per exemple l’alegria i la tristesa, van lligades a les necessitats bàsiques; el nen està content quan està net, ha menjat i ha dormit, en el cas de no tenir aquestes necessitats cobertes el nen es troba trist i normalment ho manifesta plorant. Poc a poc aquestes emocions es van multiplicant i es van fent cada vegada més complexes.

Cada individu experimenta les emocions de forma diferent i particular, depenent de les experiències amb l’entorn, els seus aprenentatges, el caràcter  de l’individu i la situació concreta en que es trobi. Cal tenir present que l’experimentació que envolta una emoció involucra un conjunt de cognicions, actituds i creences sobre el món, que denoten influència en la manera en que cadascú percep una situació, de manera que la valoració que cada individu fa de cada situació és diferent.

El coneixement de les pròpies emocions ajuda a treballar l’autoconeixement, que porta a una millora de l’autoestima del nen i això condueix a augmentar la seva autonomia perquè l’infant es sent capaç de fer les coses per sí mateix,ja que confia en les seves capacitats. Està demostrat que un bon tractament de les emocions durant l’escolaritat condueix, en la majoria dels casos, a fer un aprenentatge significatiu i a gestionar millor les pròpies emocions a l’hora de solucionar els conflictes del dia a dia,així doncs podem dir que  els portarà, a llarg termini, cap a l’aparició de l’anomenada “intel·ligència emocional”.

En ocasions ens podem trobar amb que els nens s’oposen, de vegades de manera molt forta i dura, a les demandes dels adults (pares i educadores), per tal d’enfortir la seva personalitat i la seva capacitat d’autonomia, ens fan saber quines coses els agraden i quines els són desagradables, però moltes vegades ho fan mitjançant les rebequeries o el plor. Tot i que és normal, els hem d’ajudar a comunicar-ho mitjançant el llenguatge, respectant als demés,descobrint amb quins sentiments es poden trobar i expressar-los lliurement.

Es per això que des de l’escola impulsem un nou Programa d’educació emocional amb el que treballarem les cinc emocions bàsiques: alegria, tristesa, por, sorpresa i ira, perquè considerem que aglutinen la majoria d’estats afectius que poden sentir habitualment els nens d’Educació Infantil.

Tot i que ja s’està treballant  la gestió de les emocions de manera transversal des del inici  del curs en diferents situacions que sorgeixen al llarg del dia, durant aquest quadrimestre farem especial èmfasi desenvolupant diferents activitats que els ajudaran a:

  • Conèixer les cinc emocions bàsiques: alegria, tristesa, por, sorpresa i ira
  • Reconèixer els propis estats afectius i els dels altres
  • Ser capaç de verbalitzar els estats afectius
  • Afavorir l’autoconeixement i l’autoestima dels nens
  • Potenciar l’autonomia
  • Millorar les relacions socials

 

Des d’aquí us fem una crida per a que el treball sigui continu a casa, per tal que tant l’autoritat familiar com la escolar es mantinguin en la mateixa línea i puguem reforçar la seva intel·ligència emocional tot junts.

Aquest nou projecte serà supervisat per la nostra pedagoga: Nerea Bueno

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>