La tartamudesa infantil

Publicat el 18/03/2015 | 0 comentaris

La tartamudesa infantil

És probable que hagueu observat que els vostres fills travessen un procés, on expliquen el que han fet durant el dia a l’escola, expressen sentiments o pors i cada dia adquireixen més vocabulari. Tots aquests fets, fan que iniciïn una nova etapa que sol preocupar molt als pares, però veureu que és un fet molt usual.

Durant el desenvolupament lingüístic del nen, entre els 2 i els 5 anys, poden sorgir alguns problemes en la fluïdesa del llenguatge, caracteritzats per la repetició de paraules, titubejos, silencis massa llargs, etc. Encara que no cal alarmar-se, si aquests problemes persisteixen més enllà de tres o quatre mesos, és moment d’anar a unespecialista: el logopeda.

La tartamudesa infantil es pot definir com la dificultat per parlar al nen, amb tendència a repetir síl · labes o paraules, que poden incloure titubejos o “crosses”. Pot estar causada per diversos factors: per la mala reestructuració del llenguatge durant el desenvolupament de la parla del nen, per faltes de coordinació (el nen no sap ordenar bé les paraules i li provoca dubtes i inseguretat, el que comporta que no hi hagi fluïdesa); per un bloqueig emocional del nen (ambient negatiu a casa, amb discussions, baralles, etc) o perquè el nen sigui massa autoexigent o la seva família, i intenti parlar amb llenguatge adult, entre altres factors.

Els primers bloquejos o “disfluències” solen aparèixer entre els 2 i els 5 anys, en l’etapa de desenvolupament lingüístic. Quant apareixen, és normal que durin uns dos o tres mesos. Si la durada s’allargués en el temps, és convenient acudir a l’especialista, en aquest cas, el logopeda, perquè si no, es corre el risc que aquests bloquejos lingüístics perdurin en el nen.

El que mai s’ha de fer:
-No escoltar als nostres fills.

-Acabar les frases o les paraules. Hem de deixar que el nen acabi les seves frases i donar-li temps per a això, encara que per això necessiti uns minuts. El tipus d’ajuda que requereix no és terminarle les frases o les paraules, sinó donar temps perquè siguin ells mateixos els que ho facin.

-Ficar-li pressa, perquè això genera ansietat en el nen i cada un necessita un temps per originar la seva paraula o frase.

-No mantenir a casa un ambient tranquil, en harmonia.

Pel que fa al tractament, la logopeda recomana que com més aviat s’intervingui, millor per al nen. En edats primerenques, entre els 2 i 5 anys quan sol aparèixer la tartamudesa, el tractament es basa en un programa de prevenció en l’entorn familiar i escolar en què es treballa més amb la família i docents que amb el nen directament.

En resum:
-Els primers trastorns solen aparèixer entre els 2 i els 5 anys, i poden ser normals si no superen els dos o tres mesos de durada.

-Quan s’allarguen en el temps, és necessari acudir a un logopeda. Com més aviat es tallin els bloquejos lingüístics, millor.

-Cal que es doni temps al nen per estructurar i ordenar les paraules i frases, no acabar nosaltres i mantenir un ambient tranquil i relaxat a casa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>